Drie simpele aandachtspunten voor een succesvolle jongerenwerking

 

1. Jongeren trekken naar buiten, waar de mensen zijn.one

De allergrootste troef van jongeren is dat ze overal in uw gemeente kunnen heengaan. Van het scoutsbal tot op de bridge-avond. Zoals Ariël de zeemeermin zou zeggen, ga naar waar mensen zijn. Succesvolle afdelingen houden een kalender bij, een besloten groep op Facebook of een Whatsapp-groep, waarin ze posten wanneer er een lokaal event is. Wat kan je dan precies doen? Dat is in elke gemeente natuurlijk anders. Hier vind je alvast een hoop inspiratie. Succesvolle jongerenafdelingen zijn vooral aanwezig op externe evenementen. Beperk evenementen met enkel de "eigen kliek" tot een absoluut minimum.  Ook interne vergaderingen kunnen op verplaatsing doorgaan.

 

Voorbeeld: Jong VLD Hoeilaart neemt in samenwerking met de moederafdeling enquêtes af bij mensen thuis.


2. Geen jongeren te vinden? Een kleine kerngroep van "trekkers" volstaat.TWEE

"Het is moeilijk voor ons om jongeren aan te trekken." Dat horen we vaak. Geen zorgen: een kleine kerngroep van trekkers volstaat. Twee, drie, misschien vijf en wie weet wel zeven jongeren die enthousiast zijn om aan de kar te trekken. Zonen en dochters van bestuursleden zijn altijd een handig reservoir om uit te tappen. Geef vanuit de Open Vld-afdeling trekkers verantwoordelijkheid, maar ook kansen. Jongeren horen in elk Open Vld-bestuur en moeten  perspectief krijgen richting volgende verkiezingen.

 

 

Voorbeeld: Jong VLD Antwerpen trekt 't Stad rond met hun trekkers.


3. Jongeren kaarten lokale thema's aan.two

Natuurlijk willen jongeren ook uitpakken met inhoudelijke onderwerpen. We zijn een politieke jongerenbeweging: het moet ergens over gaan.  Daarvoor zijn twee opties:

  • Binnen Jong VLD nationaal worden hopen inhoudelijke activiteiten georganiseerd. Regelmatig komen ze ook in de nationale pers. Ieder lokaal lid kan participeren in de werking van Jong VLD nationaal.
  • Lokale afdelingen kaarten ook lokale onderwerpen aan, in de regionale pers of gewoon op Facebook. Hier vindt u alvast wat inspiratie.

                                                 

 

  Voorbeeld: Vakantiejobs bij de stad die niet publiek beschikbaar zijn: altijd een handig thema om aan te kaarten in de lokale pers.

Samenvattend: respecteer deze drie geboden en de jongeren maken het verschil.

Gebod 1: Uw jongeren zullen naar buiten trekken.

Gebod 2: Uw trekkers zullen kansen krijgen en kansen grijpen.

Gebod 3: Uw jongeren zullen de ruimte krijgen om inhoudelijke thema's aan te kaarten.